Piirivalmennuksen käynnistyminen

4.12.2020

Arvoisat piirin Seurat ja Vastuuvalmentajat.

Toivomme kaikille kärsivällisyyttä ja sitkeyttä näissä haastavissa oloissa. Kyllä kilpailuja vielä tulee. Tämä aika kasvattaa urheilijan (miksei valmentajankin) periksiantamattomuutta sekä luovuutta. Tilanne on sama ympäri Suomen; kisoja perutaan ja osallistumisrajoituksia yli sairaanhoitopiirien sovelletaan. Nyt on hyvä aika opetella hyväksymään asioita; kaikki ei tapahdu kuten me suunnittelemme, on hyvä olla olemassa kuuluisa ‘plan B’.

Plan B on myös allaoleva suunnitelma loppuvuoden piirivalmennuksen käynnistämisestä. Jollemme voi kohdata fyysisesti, käytetään uutta teknologiaa hyväksi ja tavataan linjoilla. AINA voi tehdä jotain, joka palvelee tavoitteitamme. LISÄKSI suunnitteilla on yhteisleiri Rovaniemellä 25.-30.12. (Alkuvuotta suunnitellaan allaolevasta saadun palautteen perusteella ja korona huomioiden.)

1. ETÄLUENNOT, johon toivotaan valmentajien lisäksi myös urheilijoita mukaan

Pyrimme nauhoittamaan lähetykset, jotka olisivat myöhemminkin katsottavissa.

Luentojen tarkoitus ei ole passiivinen kuuntelu vaan osallistuva pohdiskelu ja mielipiteiden vaihto! Näissä asioissa ei ole yhtä totuutta – kaikkien kokemus ja näkemys on arvokas.

! Kalmerin teemat seuraa ‘Suomalainen Latu’ –valmennuslinjausta. Opiskele kukin teema etukäteen ja mieti itsellesi 1-3 tärkeää asiaa ja ole valmis keskustelemaan niistä. Näin opimme kaikki parhaiten. Koko linjaus löytyy allaolevasta linkistä ja eri teemat dokumentin sivulta 4:  https://hiihtoliitto.fi/lajit/maastohiihto/maastohiihdon-valmennuslinjaus/ (klikkaa sivulta laatikkoa ‘Lataa valmennuslinjaus’ ja saat dokumentin auki)

! Maaritin fysiikkaluennot ovat puoliksi teoriaa, puoliksi käytäntöä, eli varustaudu rennoilla vaatteilla luentoon. Maaritin esittely myös liitteenä – hän tekee yhteistyötä mm. Jasmi Joensuun kanssa. Hänelle voi myös soittaa, jos haluaa jotain erityistä jollekin luennolle (nro alla).

Keräämme palautetta etenkin ensimmäisistä etäkohtaamisista varmistuaksemme siitä, että sisältö/ajankohta/tapa/kesto palvelee teitä. Suoraa palautetta voi laittaa omatoimisestikin milloin vain sutasanna@gmail.com p. 040-524 5286, kalmer@biathlon.ee p. +372-554 2648, hannamaarit3@gmail,com p. 040-652 9167.

ETÄLUENNOT – sekä valmentajat että urheilijat

MA 7.12. klo 19-20.15

• Suomalainen latu keskustelu, TEEMA: Maastohiihdon lajivaatimukset ja muutokset viime aikoina

LA 12.12. klo 14-15

• Fysiikkaluento / käytäntö, TEEMA: Keskivartalo, lantio ja jalkaterä; toiminta, vahvuus, elastisuus ja liikkuvuus

MA 14.12. klo 19-20.15

• Suomalainen latu keskustelu, TEEMA: Nuoren kasvu ja harjoittelun painopisteet eri ikäkausina

LA 19.12. klo 14-15

• Fysiikkaluento / käytäntö, TEEMA: Ylävartalo ja hartiarengas; toiminta, vahvuus, elastisuus ja liikkuvuus

MA 28.12. klo 19-20.15

• Suomalainen latu keskustelu, TEEMA: Hiihtäjän terveys

1. LUMILEIRI ROVANIEMELLÄ? 25.-30.12. Kultasompa ja aikuiset

Ohjelma pähkinänkuoressa:

• määräharjoittelu + leirin lopussa testikilpailut
  • pidemmät treenit leirin alussa – loppukiri fokus
  • lajinomainen voima + teho aer.k.- an.k. tasoilla
  • iltaisin palauttava hiihto sekä voima-liikkuvuus-pito-tasapaino
  • suksien testaus

JOKAINEN VASTAA OMASTA MAJOITUSVARAUKSESTAAN JA MATKOISTAAN! Santasport-opisto ja Sokos Hotelli Rovaniemi ovat suurinpiirtein samanhintaisia n. 65€ jaetuissa huoneissa/vrk. (hotelli kaupungin puolella eli kävelyä/ajoa n. 1 km sillan yli laduille).

1. LUO ITSELLESI VIIMEISTÄÄN NYT VERKOSTO SEURASSASI

Kenelle jaat tietoa tästä piirivalmennustiedotuksesta! Kenelle lähetät tämän ja tulevat etäyhteyslinkit, kuka hyötyy tästä. Toivomus tosiaan on, että myös úrheilijat saataisiin mukaan näihin ja luodaan ohjelmaa, joka kiinnostaisi heitäkin!

Näillä käynnistetään piirivalmennus – kiitos, että olette mukana!

Etälinkki lähetetään viimeistään maanantaina edelleenlähetettävaksi jäsenillenne. Lähetän sen whats app ryhmäänkin.

Hyvää itsenäisyyspäivää! Hiihto kuuluu olennaisena osana vapauteemme ja oli avainasia itsenäisyytemme puolustamisessa – ei unohdeta sitä!

Terveisin,

Satu Kalajainen